torsdag 17 april 2014

Ingen övermänslig hälsomänniska



Hej!


Första inlägget från den gamla tjockisen med degmage som älskar hälsa, fria vikter och jordnötssmör!
Jag har testat att blogga tidigare i livet, med gammal livsstil och oidentifierad personlighet och ja... det gick väl sådär. Ja jag vet väl kanske inte riktigt vem jag är fortfarande men en sak vet jag i alla fall, att när jag våren 2012 satte stop för år av bantning, hetsätning, kroppsfixering och dåligt självförtroende och allt annat som kommer med det, och tog tag i min livsstil genom att gå ner 20 kilo med hjälp av GI- metoden så fann jag mig själv. Jag hittade en livsstil som fungerade för mig, fick ett bättre självförtroende och en kropp jag var mer bekväm i.



För mig får man gärna vara vilken storlek man vill, så länge man mår bra och hälsan inte är i risk, men för mig handlade det alltid om att vara smal och snygg (som för de flesta andra) så med min vikt var jag absolut inte frisk eller hälsosam. Vad jag inte visste när jag var yngre var att jojobantning och överdrivna rörelse på friskis gympapass inte skulle fungera, utan bara göra saken värre- åtminstone för mig.


Med GI gick jag ner mina kilo, från 79-59, på cirka 6 månader utan träning i princip. Det tog lagom med tid och jag kunde fokusera på att hitta glädjen i maten, nya maträtter, grönsaker och varor som jag inte visste fanns. Och allt var gott och mycket var till och med så gott att det nästan var omöjligt att det kunde vara bra för mig. Det var så jag fann bakglädjen- att experimentera med bakverk och göra dem nyttiga men fortfarande underbara!


Mot hösten började jag fokusera på träningen. Och från att ha gömt mig inne i gympasalarna i pösiga svarta tröjor, vågade jag visa mig i gymmet. Jag kröp visserligen under maskiner och gömde mig för gorillorna, men jag var där och det är så allt började.


Jag fann mig själv. Och idag 2014, oavsett om jag fortfarande är tokig i huvudet och galen på många vis, har jag funnit mig själv till 80 procent. Jag älskar att leva hälsosamt var dag och spendera dagarna i gymmet. Jag är trygg där, i mina färgglada tights och vita linnen, med en shaker i handen och hanteln i andra.


Så det är med glädje jag välkomnar er till I BruerLands mage. En blogg om Martina, en småländsk stockholmare som kanske inte gjort största viktresan, utan mer en upptäckt om sig själv. Vilket är fantastiskt! En blogg där ni kan följa min resa i gymmet mot större muskler och i köket där jag bakar och lagar mat med fokus på hälsa, rawfood och ekologiskt.


Hoppas ni kommer trivas. För det gör jag :)


<a href="http://www.bloglovin.com/blog/12132117/?claim=u4x62shasvx">Följ min blogg med Bloglovin</a>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar