onsdag 16 juli 2014

Småländska skogarna innehåller mycket nyttigheter!

Halloj!

Igår åkte jag som bekant hem till småland för att vara hos mamma i några dagar och det är mysigt värre. Nu har en dag gått och småland levererar som vanligt en massa godsaker som Martinas mage njuter av. Vädret däremot är som alltid när jag är här dåligt, kallt och mulet, men vad gör det när jag har sällskap av världens finaste mamma, en vinbox och en kortlek?

Apropå att tillfredsställa min mage så håller jag just nu på att föra en matdagbok över vad jag äter om dagarna då jag har väldiga problem med min mage. Detta är något jag haft sedan jag var barn i omgångar och man har trott att jag är både gluten, laktosintolerant och har IBS-mage och om jag får säga mitt så har jag nog en jäkla blandning av allt. Hur som helt mår min mage sällan bra, den är svullen och gasig och jag har väldigt ofta ont i den, vilket är väldigt tråkigt när jag älskar att äta och att få laga och baka hälsosamt samt tränar väldigt hårt för att min kropp ska bli muskulös men inte får njuta av den. Istället ser jag var och varannan dag ut att vara i femte månaden vilket inte är roligt alls utan bara besvärande... Därför bokför jag nu allt matintag så att jag sedan kan få hjälp av läkare och hoppas att de en gång för alla kan göra något åt detta annars blir det att gå till dietist alternativt kostrådgivare gissar jag på, tills dess får jag försöka äta så mycket laktos, gluten och ekologiskt som möjligt. 
Vad jag inte ska äta är ju defenitivt nötter med en massa kryddor och mängder med proteinbars för det sätter absolut igång min mage, och min stackars mamma fick lida av det när jag anlände igår eftersom Coop vid Centralen i Stockholm tagit in mängder av Questbars i sitt sortiment och tyvärr finns det ju inget annat att göra än att shoppa och mumsa på godbitarna, problemmage eller ej!
När jag åker tåg blir jag väldigt lätt åksjuk och det är bland det värsta jag vet. Ingen vill sitta på ett tåg i flera timmar och vara redo att kräkas när som helst! Enda lösningen till det är att jag konstant äter och äter och äter så att jag aldrig känner minsta hungern. Det kan jag säga att jag gjorde idag, mina stackars medresenärer måste trott att det var något fel på mig som konstant hade något i käften som jag tuggade på men vad ska man göra? Något jag mumsade på igår var bland annat mitt favoritgodis just nu- de här socker- och glutenfria vingummina som är så underbart goda och saftiga att jag trycker i mig en påse på fem minuter. Som tur var hade jag både Celsius, vindruvor och en hel påse med andra småsaker jag kunde mumsa på efter det och som sagt, min mage var inte glad efter det men illamående blev jag åtminstone inte :)
Fina mamma hade köpt hem en stor burk kvarg till mig och tagit fram hälsobröd så jag kunde äta bästa hälsofrukosten med bland annat hennes egna ärtor och hemkokta krusbärssylt i morse samt en Bounceball med nötter till. 
Mamma känner allt mig väldigt väl<3
Ny kompis i småland
Gick en trevlig promenad i skogen och hittade en massa 
fina fynd som fick mitt hjärta att klappa lite extra. 

Som vanligt när man åker hem har man saker att gå igenom och den här gången var det mina Barbie saker och det var tur att mamma gjorde en hallon cocktail till mig så jag stannade kvar i verkligheten, annars hade jag nog fastnat i min nostalgitripp natten lång!
Magen är nu nöjd efter en stor grilltallrik och öl i sig och jag måste säga att jag har det oförskämt bra här i Växjö. Nu blir det ett stort glas rött, film och imorgon ska jag försöka röra på min stora rumpa så det inte blir vilodag hela veckan och jag anländer till Stockholm med en Vin mage!
<3/Martina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar