fredag 18 april 2014

ingen degmage av det här godiset!

Hej!

Långfredag och jag gissar på att frossande börjar idag för alla?
Har inte köpt hem något gott faktiskt, tänkte istället ta och baka lite godbitar och
testa mig på en rawtårta med choklad (vad annars ;) till imorgon :)

För er som sett mitt godis på instagram (bruerland) tidigare eller bara vill ha tips just nu på något underbart så har jag världens godaste recept till er. Det är mina små snickersbollar som är ett sjukt bra alternativ till vanligt godis som annars kanske kan ge en dåligt samvete. Ja jag säger inte att man kanske kan äta en hel sats själv, åtminstone inte på en gång, men i jämförelse med all annan skit är det här väldigt bra och hälsosamt. Och ett stort plus är ju att det är ekologiskt och rent från en massa tillsatser och därav även väldigt barnvänligt :)



Jag lovar, det är godisporr! Det är så att tjockisen inuti mig står och hoppar av glädje och skjuter raketer- och det är bra att veta att man kan lura henne ordentligt till att tro att man smäller i sig världens sockerbomb ;) Men det är i själva verket bara mina bollar gjorda av sockerfri choklad från Cloetta och ekologiskt jordnötssmör från bästa Green Choice!

Det du behöver är, allt står i ca för att jag brukar måtta lite på eget bevåg, för cirka 20 bollar:

ca. 1,5 dl ekologiskt jordnötssmör
5 torkade ekologiska fikon
1 tsk stevia
ca. 2 msk valfria hackade nötter
vatten
200 gram 70% sockerfri mörk choklad (Cloetta)

1.Mixa ihop jordnötssmöret med alla ingredienser utom vattnet, se till att det blir en kladdig röra.
2. Tillsätt vatten, här får man ta lite i taget. Det behövs inte mycket vatten då för mycket gör att du inte kan rulla bollarna. Du får testa dig fram med mängden så att det blir en bra kladdig smet.
3. Använd en sked och rulla bollarna i en storlek som du anser vara perfekt. Då blir det allt från 1-20 bollar skulle jag gissa på :)
4. Lägg bollarna i en form och ställ in i frysen.


5. Smält chokladen och låt den svalna i någon minut.
6. När du tar ut bollarna brukar de vara perfekt hårda för att kunna rulla i den smälta chokladen.
7. Ställ in i frysen igen. De behöver vara där när de inte ska ätas av eftersom de av rumstemperatur blir lite väl mjuka annars. Så tar fram de antal som du ska stoppa i dig när det är dags helt enkelt!

Lovar att du inte kommer bli besviken! Och det bästa av allt är att om det blir choklad över kan du häll ut det på en bakplåtspapper och hälla på valfria nötter och annat gott, så har du sjukt goda och mindre onyttiga chokladflarn. Som du kan ha på min GI glass bland annat :)

Nu kaffe, mat och gym!
Trevlig fredag
Kram!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar