måndag 12 maj 2014

Snälla desserter i min mage!

Hej!

Idag är jag seg och lite låg igen. Det är rätt tufft att komma tillbaka till sitt vanliga liv och det är en kamp att kämpa på. Detta gör att man inte alltid kan motstå vissa sug... Idag är en sån dag... jag behöver verkligen choklad och något sött. 

Ibland kan ju dessa cravings till och med vara så starka att man vill trycka i sig en hel chokladkaka på två minuter... idag... men eftersom jag har rätt stark disciplin och inte vill förstöra min deff, är det ju kanon att jag vet hur man snabbt slänger ihop något smarrigt, energirikt och samtidigt sötsliskigt utan att behöva skämmas eller känna skuld gentemot magen :)  


Det är helt fantastiskt att man kan äta och leva med chokladporr utan att behöva tänka på konsekvenser eller sin hälsa. (så länge man sköter sig i det stora hela och motionerar såklart)Att det man äter faktiskt är hälsosamt. Det är fantastiskt!

Jag slängde alltså ihop vaniljkvarg med raw kakaonibs, whey proteinpulver från Fitnessguru med smak choklad/hasselnöt, banan, drakfrukt och Walden farms kalorifria chokladsås! Den satt precis där den skulle kan jag säga!

Två andra snälla desserter jag ofta gör, till både frukost, mellanmål och som efterrätt är bananpannkakor och mugcake. Det är både mättande och energirikt, fyllt med protein som hjälper dig inför träningen :)


Grundrecept på min mugcake:

1 ägg
1 mosad banan
1tsk bakpulver
1 msk keso 
Valfri smaksättning. 
Jag tycker om att ha mosat äpple tillsammans med kanel i, då smakar det äppelpaj ;). Annars är ju kakao som smaksättning alltid en hit. 
Ha gärna i proteinpulver för både smak och extra protein. I mugcaken på bilden hade jag mitt Whey från Fitnessguru med smak av hallon/vit choklad :) 

Vispa ihop alla ingredienser och häll i en kaffekopp, värm i ugnen i cirka 2,5 minuter. Servera med kvarg, bär, eller varför inte en nice cream på banan och Jordgubb :) 


Bananpannkakor är både ruskigt gott, snabbt att göra och nyttigt. Det innehållet också bra långsamma kolhydrater och en massa protein, som håller dig mätt länge :)

Recept för 2 personer:

2 bananer
4 ekologiska ägg
6 msk minikeso
1 nypa salt
4 msk smör
proteinpulver/kakao

Smält smöret.
Vispa ihop alla ingredienser.
Häll i det smälta smöret och vispa igenom smeten. 
Stek i panna eller plättlagg och servera med kvarg och färska bär.

Ha en bra kväll!
<3/Martina 

(väldigt stort problem i mitt hushåll;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar