söndag 8 juni 2014

Utlovat hälsogodis!

Bättre sent än aldrig!
Men här kommer receptet på mitt utlovade hälsogodis!

Har du ett riktigt sug och behöver något sött kan jag lova att detta funkar bra och du kan frossa med väldigt fint samvete!
Godiset innehåller gelatin så kan tekniskt sätt inte kalla det RAW eller veganskt tyvärr- försökte hitta veganskt gelatin men det var inte så lätt, så jag ser det som ett uppdrag till nästa kok :)


Recept:

ca. 200 gram frysta jordgubbar
5 gelatinblad
vatten



Koka jordgubbarna i en kastrull med vatten.
Nu mätte jag inte vattnet men jag uppskattar det till cirka 1-1,5 dl.
Lägg gelatinet i vatten.
När bären kokats mjuka mixar du de så att det bildas en fin kräm.


Häll ut bären i isblock (kommer inte på vad det heter... ;) men de där man har isbitar i) Och för mina rullar så häller man ut resten av krämen på en plåt med bakplåtspapper.

Isgrejen med bärkrämen ställer du in i kylen så den får stelna. Tar cirka 45 minuter.
Plåten ställer du in längst ner i kylen på cirka 150 grader. Det är klart efter cirka 3 timmar och ska då se lite läderaktigt ut.
När det svalnat skär du det i lagom tjocka band och rullar sedan ihop.


Blev riktigt gott, lagom sött och väldigt tillfredställande (och redan slut!)
Känns bra att man lyckats med det här godiset och att man i framtiden kommer kunna bjuda sina framtida vänner och barn på rent och hälsosamt godis!
Någon som vill komma på godiskalas redan nu så är ni välkomna, jag experimenterar gärna så säg till vad ni vill ha för smak ;)
<3/Martina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar